Θέμα: Έπιστήμη - Άρχαία Έλληνική Καινοτομική Φιλοσοφία

Γνωσιολογία:


«Ή Γνωσολογία (έπίσης έπιστημολογία, γνωσιθεωρία καί γνωσοθεωρία) είναι κλάδος τής Άρχαίας Έλληνικής Καινοτομικής Φιλοσοφίας, πού μελετάει τήν ούσία, τίς μορφές, τίς πηγές, τίς δυνατότητες, τήν άξία καί τά όρια τής άληθινής γνώσης τού έξωτερικού κόσμου καί τού 'Εγώ. 'Αποσπάστηκε ώς αύτοτελής Έπιστήμη στά μέσα τού 19ου Αίώνα, άποσπώντας άπό τήν μεταφυσική τό γνωσιολογικό πρόβλημα.

 

Σήμερα μέ τόν όρο γνωσιολογία έννοείται ό κλάδος τής Έπιστημολογίας πού άσχολείται πιό συγκεκριμένα μέ τό έρώτημα ποιά είναι ή πηγή έγκυρότητας τής γνώσης, ένώ ή 'Επιστημολογία γενικότερα άσχολείται μέ τό σύνολο τών Φιλοσοφικών προβλημάτων σχετικά μέ τήν γνώση.


Προεπιστημονικά, καί έπίσης στό πλαίσιο τής Άρχαίας 'Ελληνικής Καινοτομικής Φιλοσοφίας, ή Γνωσιολογία θεωρείται ότι είναι εύρύτερος κλάδος σέ σχέση μέ τήν Έπιστημολογία καί ότι ή τελευταία άσχολείται μέ μία κλάση μόνο γνώσεων, τίς 'Επιστημονικές γνώσεις, δηλαδή τίς γνώσεις που μπορεί νά έχει ό άνθρωπος μέ έπαρκή (γιά τά μέτρα τής Έπιστήμης) βεβαιότητα καί έγκυρότητα.


Κατευθύνσεις τής Γνωσιολογίας είναι : ΄΄Ο έμπειρισμός, ό έμπειριοκριτικισμός, ό ίδεαλισμός, ό κριτικισμός, ό φαινομεναλισμός, ό θετικισμός, ό πραγματισμός, ό ρεαλισμός, ό σκεπτικισμός καί ή αίσθησιαρχία. Όλα τά παραπάνω ρεύματα διαμορφώθηκαν άπό τήν διαφορετική έξήγηση πού δίνουν στό πρόβλημα τής πηγής τής γνώσης.


'Η ύλιστική Γνωσιολογία ξεκινάει άπό τό άξίωμα ότι τά άντικείμενα, τά πράγματα, τά σώματα ύπάρχουν έξω καί άνεξάρτητα άπό έμάς, δηλαδή ότι είναι είκόνες τού έξωτερικού κόσμου.

 

'Η ίδεαλιστική φιλοσοφία ύποστηρίζει ότι ή γνώση είναι άντανάκλαση τής "ίδέας" (άντικειμενικός ίδεαλισμός), ότι τά άντικείμενα δέν είναι παρά συμπλέγματα αίσθημάτων (ύποκειμενικός ίδεαλισμός) καί ότι είναι άδύνατον νά γνωρίσουμε τόν κόσμο (άγνωστικισμός).


'Ιδιαίτερο πρόβλημα άποτελεί ή σχέση τής γνωσιολογίας μέ τήν λογική. Μερικοί έντάσσουν τήν δεύτερη στήν πρώτη καί άλλοι άντικαθιστούν τήν τυπική λογική μέ τήν Γνωσιολογία, ή όποία άσκεί ένα είδος κριτικής στήν λογική (Μεταλογική). Γιά άλλους όμως ή τυπική λογική είναι άνεξάρτητη Έπιστήμη καί συνεπώς δέν συγχέεται μέ τήν γνωσιολογία.


'Υπήρξαν άμοιβαίες έπιδράσεις στίς σχέσεις γνωσιολογίας καί είδικών έπιστημών. Οί φυσικές έπιστήμες έπηρέασαν τίς γνωσιολογικές θέσεις καί βασικές μεθοδολογικές έννοιες, άλλά καί ή Γνωσιολογία συνετέλεσε ώστε οί έπιμέρους έπιστήμες νά συνειδητοποιήσουν τά όριά τους, τίς άμοιβαίες σχέσεις τους καί είναι προσεκτικές στήν χρήση όρισμένων μεθοδολογικών άρχών καί έννοιών. 


Τέλος, ή Γνωσιολογία καταλήγει σέ Έπιστημολογία, άσχολούμενη μέ μία ταξινόμηση τών έπιστημών ένώ κατατοπίζει πάνω στήν μεθοδολογία τους καί τίς μεθοδολογικές τους έπιδράσεις».


                                                                (Voucatios the Pelasgian)


«Πολυεθνοτικές Κοινωνίες, Άφυπνιστείτε γιά νά μπορέσετε νά έπανέρθετε στήν Φυσιολογική Πραγματικότητα τής Νοημοσύνης σας»

«ό νοών νοείτω καί ούαί τώ άνοήτω»


 

Σχόλια

Probationer

Γνωσιολογία: Έγκλήματα τής προλεταριακής δυστοπικής παγκοσμιοποίησης

Θέμα: Έπιστήμη - Θεωρία τής γνώσης

Θέμα: Έλληνικός Πολιτισμός